Innan hon gick sa hon till sina nio barn " Kom ihåg att spökbarn bara får äta vit mat, annars byter ni färg".
Och så gick hon till affären.
Men under tiden hon var borta blev ett spökbarn hungrig och började leta efter mat. Han hittade bananer i skafferiet, åt upp en - och vips belv han gul!
Det andra spökbarnet hittade en gurka, åt upp den - vips belv hon grön!
Det tredje spökbarnet åt en hel skål med jordgubbar- vips blev hon röd!
Det fjärde spökbarnet åt två plommon - och vips blev han lila!
Det femte spökbarnet drack rosa saft - vips blev hon rosa!
Det sjätte spökbarnet hittade en stor lakritsklubba och åt upp den - vips blev han svart!
Det sjunde spökbarnet hittade en fruktskål. Däri låg det två apelsiner. Han åt dem- vips så blev han orange!
Det åttonde spökbarnet hittade ett fat med blåbärsmuffins och åt 1, 2, 3 stycken - vips blev han blå!
Det nionde spökbarnet såg vad som hände med hans syskon, och han ville förbli vit. Så han letade efter vit mat och hittade glass i frysen - men när han ätit av den blev han brunprickig! Det var chokladbitar i glassen!
När mamman kom hem sa hon "Åh nej, nu måste ni äta vit mat, så ni blir vita igen!"
Sedan gav hon barnen risgrynsgröt, vaniljglass och mjölk att dricka, tills barnen blev vita igen.
Lejonet och musen
Ett lejon låg och sov då det kom en litet mus springande och råkade ta vägen rekt över lejonets nos.
Lejonet vaknade och blev rasande. Han fångade musen och tänkte äta upp den.
Då pep musen
-Snälla lejon ät inte upp mig. Om du släpper mig lös så kanske jag kan komma och hjälpa dig en annan gång.
- Haha! Skrattade lejonet - Inte kan väl en litet mus hjälpa mig . ett stort och modigt lejon Jag är djungelns konung. Vad skulle du lilla mus kunna hjälpa mig med?
- Det vet man aldrg. sa musen.
Lejonet släppte musen som skyndade sig därifrån. Strax därefter råkade lejonet fastna i en fälla!
Ett starkt nät snärjdes runt hans kropp. Hur han än slet, röt och drog i repet kunde han inte komma loss!
Den lilla musen hörde lejonet och skyndade sig dit.
Med sina små vassa tänder gnagde musen snabbt sönder repet och befriade lejonet.
-Du skrattade åt mig när jag lovade att hjälpa dig , men nu ser du att en liten mus kan rädda ett stort lejon!
I sagopåsen eller sagolådan
Ett lejon
En mus
Ett nät av garn etc.
- En kväll när spöket Laban gick ner i källaren för att hälsa på spökmamman och spökpappan, hörde han konstiga ljud inifrån våningen. -Vad konstigt det låter! Vad kan det vara? Han öppnade dörren försiktigt...försiktigt.. och gick in..
- Men där fanns bara spökmamman och spökpappan. Spökpappan hade bomullstussar i öronen. - Kom! sa mamma spöke.. -Jag måste visa dig något!
- -Du har fått en lillasyster Laban!. Labans lillasyster hette Labolina. Hon låg i Labans gamla vagga och sov. -Titta så gullig hon är.. men väck henne inte bara! Då låter hon förskräckligt!
- -Var det hon som tutade och lät förut? frågade Laban. - Ja, Hon är fanatstisk på att låta, suckade pappa spöke. - Hon är väldigt duktig på att härma ljud! sa mamma spöke
- Just då vaknade Labolina! Hon blev så glad när hon såg Laban att hon började skratta högt. HAHAHAHAHA
- Sen började hon härma ljud. Hon lät: - Brummmmellibrumm.. som en björn
- Hon lät: - vovovvvovvv.. som en hund
- Hon lät - mjauuuumjauuuu ...som en katt
- Hon lät - Tuuuuutttutttttt ....som en polis (ambulans etc) Hitta vad du har hemma som har ett ljud och använd det! Tex bil, lejon, får, anka, groda etc etc..
- Hon lät - Buuuuuuuuuuuuuuu...som pappa spöke när han spökar som allra värst!
- Pappa sa - ojojojoj vad heeeemskt!! Men mamma spöke sa - Nu har vi fått ett barn som låter ännu hemskare än pappa spöke! DET var väl bra!Laban tänkte på hur roligt han och Labolina skulle ha det uppe på slottet när de spökar tillsammans! Men först måste Labolina bli större...mycket större!
Den fina sagopåsen (sångpåsen) kommer ifrån oscar och ellen
Där finns det massor med underbara mjuka saker för barn!
Följande tips och ideer är hämtade från www.skapligtenkelt.se
Bild:
Lejon av papptallrik
Måla en papptallrik gulbrun. Blanda lite tvål i vanlig vattenfärg så fäster den. Måla lejonets ansikte med vattenfärg eller penna.
Klipp remsor i brunt papper (ca 3 x 10 cm) och limma runt kanten.
Klipp remsor i brunt papper (ca 3 x 10 cm) och limma runt kanten.
Paraplyer
Dela en papptallrik på mitten och måla i fina färger. Klipp ut ett handtag och en liten topp ur svart kartong, så har du dig ett fint höstparaply!
Just de här papptallrikarna som jag hittade hade en ruggad baksida, som var lätt att måla på även med vanliga vattenfärger.
Om man har papptallrikar som är lite vaxade, går det bäst att måla med hobbyfärg på flaska. Ett annat alternativ är att blanda i lite tvål i vattenfärgerna, så fäster det bättre på blanka ytor.
Tallriksanka
Du behöver:
1 papptallrik
vit kartong (eller två papptallrikar till!)
orange kartong
färgpennor
sax
lim, häftkuddar eller dubbehäftande tejp.
Vik papptallriken på mitten - det blir ankans kropp.
Rita upp ett huvud och rita av din hand på vit kartong ( eller på en annan papptallrik). Klipp ut.
Rita upp näbben på orange papper och klipp ut.
Sätt fast näbben på huvudet och rita dit ögon. Fäst huvudet mot tallriken med en häftkudde eller lim.
Sätt fast handen du klippte ut baktill på ankan mellan tallrikshalvorna.
Vik orange papper på mitten och rita en ankfot med ben mot vikningen. Klipp ut och fäst på insidan av tallriken.
1 papptallrik
vit kartong (eller två papptallrikar till!)
orange kartong
färgpennor
sax
lim, häftkuddar eller dubbehäftande tejp.
Vik papptallriken på mitten - det blir ankans kropp.
Rita upp ett huvud och rita av din hand på vit kartong ( eller på en annan papptallrik). Klipp ut.
Rita upp näbben på orange papper och klipp ut.
Sätt fast näbben på huvudet och rita dit ögon. Fäst huvudet mot tallriken med en häftkudde eller lim.
Sätt fast handen du klippte ut baktill på ankan mellan tallrikshalvorna.
Vik orange papper på mitten och rita en ankfot med ben mot vikningen. Klipp ut och fäst på insidan av tallriken.
Vem är det som kikar fram?
Vem är det som kikar fram här då? Är det något farligt eller kanske bara någon som vill vara med och leka? Är det ett djur, en människa eller kanske något ur fantasin. Kanske är det en väldigt blyg figur, som man aldrig förr sett? Är ögonen glada, rädda, nyfikna eller ledsna?Infallsvinklarna kan vara hur många som helst, men idén går ut på att man utgår ifrån ett par ögon på ett papper. Ögonen kan vara sk skakögon som man limmar på, eller ögon som man ritat dit.
Vill man göra övningen i en klass kan man antingen kopiera upp papper som man ritat ögon på eller så ber man eleverna rita bara ögon på ett papper. Dessa papper samlar man sedan in och delar sedan slumpvis ut igen.
Sedan är det bara att låta barnen fantisera!
Mattelek:
Dumlememory
Inte så mycket pyssel kanske, men ett skapligt enkelt sätt att göra matteträningen lite roligare. Skriv multiplikationen och svaren på små etiketter och sätt fast under Dumlekolor (eller andra godisbitar med platt undersida). Sedan spelar man memory som vanligt och de paren man får - de får man äta upp.
Naturligtvis behöver det inte vara multiplikation. Det fungerar med alla räknesätt, tiokamrater eller om man inte känner för det så behöver det inte ens vara matte. Glosor, sammansatta ord eller länder och huvudstäder är andra idéer.
Ett superenkelt spel som tränar taluppfattning och att se talen, samtidigt som det är kul och går ganska fort. En perfekt övning i en grupp där barnen kan arbeta två och två.
Naturligtvis behöver det inte vara multiplikation. Det fungerar med alla räknesätt, tiokamrater eller om man inte känner för det så behöver det inte ens vara matte. Glosor, sammansatta ord eller länder och huvudstäder är andra idéer.
Äggspelet
Klipp ut 18 ägg ur papper i olika färger. Äggen är ca 5 cm stora. Använd presentpapper, scrapbookingpapper, klipp ut ur tidningar eller ta vanligt färgat papper.
På äggets framsida skriver du en siffra 1-6, på baksidan ritar du ett antal prickar, som inte behöver motsvaras av siffran på framsidan av ägget.
Laminera äggen eller plasta in med bokplast (Lägg ut äggen på klistersidan, klipp ut slarvigt, lägg ut äggen med andra sidan mot klistersidan, klipp ut noga).
Sedan kan man spela själva spelet:
2-3 spelare är lagom.
Äggen läggs med siffersidan upp på bordet. Förste man slår med tärningen och tar ett ägg med den siffra som motsvarar antalet prickar tärningen visar. Sedan går turen runt till alla äggen är slut. Fattas just den siffran man ska ta, går turen bara vidare.
När alla äggen är slut vänder man på sin hög och räknar ihop hur många prickar man fått. Flest prickar vinner!
På äggets framsida skriver du en siffra 1-6, på baksidan ritar du ett antal prickar, som inte behöver motsvaras av siffran på framsidan av ägget.
Laminera äggen eller plasta in med bokplast (Lägg ut äggen på klistersidan, klipp ut slarvigt, lägg ut äggen med andra sidan mot klistersidan, klipp ut noga).
Sedan kan man spela själva spelet:
2-3 spelare är lagom.
Äggen läggs med siffersidan upp på bordet. Förste man slår med tärningen och tar ett ägg med den siffra som motsvarar antalet prickar tärningen visar. Sedan går turen runt till alla äggen är slut. Fattas just den siffran man ska ta, går turen bara vidare.
När alla äggen är slut vänder man på sin hög och räknar ihop hur många prickar man fått. Flest prickar vinner!
Tjuv
Ett superenkelt spel som tränar taluppfattning och att se talen, samtidigt som det är kul och går ganska fort. En perfekt övning i en grupp där barnen kan arbeta två och två.
Varje spelare får 10 saker var (stenar, gem, pennor....), som man lägger framför sig på bordet. Den som är yngst börjar slå med tärningen och får ta så många saker som tärningen visar från motståndaren. Motståndaren slår sedan och får i sin tur ta tillbaka så många saker som tärningen visar. Så håller man på tills någon har helt slut på saker. Den som har alla saker har då vunnit.
Namnruta
Ge eleverna cm-rutat papper.
Deras första uppgift är att klippa ut en kvadrat som har 100 rutor.
Be dem sedan skriva sina namn med en bokstav i varje ruta. När raden tar slut fortsätter de bara med nästa bokstav på raden under.
Dedan ska de bestämma sig för en färg till varje bokstav. Sedan ska de måla rutorna i den färg de har bestämt till bokstaven. Snart kommer de att upptäcka att olika namn ger olika mönster.
När de färglagt hela rutan limmar de upp den på svart papper. Det blir jättefräckt att sätta upp namnrutorna intill varandra på en vägg.
Och lite Mysiga ugglor för att diskutera form och färg
För ett tag sedan la jag ut en beskrivning på sydda ugglor:
Jag har fått massor med positiv respons på det mönstret, så jag började fundera på om man kunde använda mönstret på andra sätt. Jag provade att klippa ut delarna i papper i stället och blev riktigt nöjd med resultatet.
Vingarna, näbben och ögonen finns inte med på mönsterarket, men det framgår rätt väl av bilden vilken form de har.
Klipp ut alla delarna i olika mönstrade papper. Limma fast delarna på kroppen.
Ögonen: Rita en cirkel (använd något runt som mall). Fyll i linjen med tjock svart penna innan du klipper ut.
Jag har fått massor med positiv respons på det mönstret, så jag började fundera på om man kunde använda mönstret på andra sätt. Jag provade att klippa ut delarna i papper i stället och blev riktigt nöjd med resultatet.
Vingarna, näbben och ögonen finns inte med på mönsterarket, men det framgår rätt väl av bilden vilken form de har.
Klipp ut alla delarna i olika mönstrade papper. Limma fast delarna på kroppen.
Ögonen: Rita en cirkel (använd något runt som mall). Fyll i linjen med tjock svart penna innan du klipper ut.
Härliga ugglor från klass 2-3 på Hemängskolan i Luleå.Följande Arbetsblad är hämtade ifrån www.worksheetfun.com |